El complement de productivitat es va crear l’any 1984
destinat a donar resposta a la l’especial rendiment, l’activitat extraordinària
i interès o iniciativa amb el que el treballador desenvolupa la seva activitat.
Avui, aquest complement pretén ser un important instrument d'incentiu, millora
de la qualitat del servei, l’eficàcia i l’eficiència amb un bon sistema
avaluatiu.
Les mesures de productivitat no són homologables entre
diversos sectors, com poden ser, sanitat, educació o justícia; perquè no es poden
establir en termes monetaris, sinó en valors que reflecteixin la quantitat i
qualitat dels serveis prestats, la facilitat d'accés als mateixos, els terminis
en els quals es presten aquests serveis, entre d’altres.
L’Agència Catalana de l’Aigua aviat complirà 14 anys. Fins
avui els responsables dels recursos humans no han volgut obrir el diàleg, el
debat, l’establiment i l’acord de
criteris per retribuir, incentivar i motivar al col·lectiu treballador,
millorar finalment l’organització. En la negociació del quart conveni
col·lectiu tampoc volen tenir en compte aquest concepte, tot i que la normativa
bàsica en parla i preveu l’avaluació de l’acompliment. Desprès d’un any
d’encetar la negociació del nou conveni, amb dos pròrrogues, només preocupa
resoldre alguns grans nyaps.
En el decret llei 3/2010 de 29 de maig, de mesures
urgents de contenció de la despesa i en matèria fiscal per a la reducció del
dèficit públic, la disposició addicional sisena, d’adequació de conceptes
retributius, disposa que finalitzada l’aplicació de les mesures adoptades per a
la sostenibilitat de les finances públiques per al període 2010-2013, i en
funció de la situació econòmica que se’n derivi, s’ha de procedir a l’adopció
de les mesures que siguin adequades per tal de recuperar gradualment els
conceptes retributius de competència de la Generalitat afectats per aquest
decret llei.
L’Estatut bàsic de l’empleat públic estableix els
principis generals aplicables i la Llei de l’estatut dels treballadors contempla
la productivitat i la promoció econòmica en el seu articulat.
Estatut bàsic de l’empleat públic
“Un element fonamental de la nova regulació és, en tot
cas, l’avaluació de l’acompliment dels empleats públics, que les
administracions públiques han d’establir a través de procediments fundats en
els principis d’igualtat, objectivitat i transparència. L’avaluació periòdica
s’ha de tenir en compte als efectes de la promoció en la carrera, la provisió i
el manteniment dels llocs de treball i per a la determinació d’una part de les
retribucions complementàries, vinculades precisament a la productivitat o al
rendiment.”
Article 40
Funcions i legitimació dels òrgans de representació
f) Col·laborar amb l’Administració corresponent per
aconseguir l’establiment de totes les mesures que procurin el manteniment i l’increment
de la productivitat.
Estatut dels Treballadors.
Article 5
Deures laborals
e) Contribuir a la millora de la productivitat.
El comitè d’empresa també té les competències següents:
c) Col·laborar amb la direcció de l’empresa per
aconseguir l’establiment de totes les mesures que procurin el manteniment i
l’increment de la productivitat, així com la sostenibilitat ambiental de
l’empresa, si així està pactat als convenis col·lectius.
Article 25
Promoció econòmica
1) El treballador en funció de la feina que exerceixi,
pot tenir dret a una promoció econòmica, en els termes que es fixin en el
conveni col·lectiu o contracte individual.
El trabajo más productivo es el que sale de las manos de
un hombre contento.
Víctor Pauchet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada